Verscherpt cliëntenonderzoek
Wat moet u doen wanneer uw client een verhoogd risico met zich met brengt
Wanneer moet u een verscherpt cliëntenonderzoek verrichten?
Gaat u een nieuwe zakenrelatie aan, dan bent u als Wwft-plichtige organisatie verplicht een cliëntenonderzoek (CDD) te verrichten. De Wwft kent een risico gebaseerde benadering. De intensiteit van het cliëntenonderzoek is afhankelijk van de risico’s die de cliënt of transactie met zich meebrengt. Mogelijk stelt u vast dat het risico op witwassen of terrorismefinanciering hoog is. U dient dan een verscherpt cliëntenonderzoek te verrichten. In een verscherpt cliëntenonderzoek doet u aanvullend onderzoek. Het doel is om te achterhalen of de risico’s te mitigeren zijn.
De Wwft verplicht in een aantal gevallen om een verscherpt cliëntenonderzoek te doen, namelijk:
Hoog risico
Hoog risicolanden
Politiek prominent persoon (PEP)
Complexe en ongebruikelijk grote transacties
Correspondentrelatie
Wat betekent een verscherpt cliëntenonderzoek in de praktijk?
De intensiteit waarmee het onderzoek wordt uitgevoerd is afhankelijk van het risico dat een cliënt met zich meebrengt. Een hoog risico betekent een verscherpt cliëntenonderzoek. Dat houdt in dat er meer onderzoek moet worden verricht. Aan de hand van het aanvullende onderzoek kan de instelling een professioneel oordeel vormen over de zakenrelatie en vaststellen of het risico acceptabel is.
Een verscherpt cliëntenonderzoek kan de volgende onderdelen bevatten:
- Alle onderdelen van een regulier cliëntenonderzoek
- Opvragen van een verklaring Omtrent Gedrag van de rechtspersoon;
- Check op aanwezigheid van gedragscodes en klokkenluidersregelingen;
- Nader onderzoek naar de bevoegdheden en functies van directie en gevolmachtigden (in verband met functiescheiding en belangenverstrengeling);
- Onderzoek naar afnemers van de cliënt en/of tussenpersonen;
- Check op aanwezigheid van interne frauderisico’s en fraudepreventie maatregelen;
- Onderzoek naar herkomst en bestemming van gelden en vermogen, inclusief opvragen van bankafschriften;
- Gegevens ten aanzien van interne procedures en interne beheersingsmaatregelen en naleving hiervan.